Δεύτερη ευκαιρία με διαγραφή χρεών και φρένο στα ύποπτα λουκέτα

ΣΤΟ ΜΙΚΡΟΣΚΟΠΙΟ ΤΟΥ ΠΤΩΧΕΥΤΙΚΟΥ ΚΩΔΙΚΑ Η ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑ ΤΟΥ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΑ

Ταχείες διαδικασίες για την εφαρμογή των επιχειρηματικών σχεδίων εξυγίανσης μέσω των δικαστηρίων, φρένο στα δόλια... κανόνια εταιρειών και χορήγηση στους πτωχεύσαντες δεύτερης ευκαιρίας για την άσκηση επαγγελματικής δραστηριότητας φέρνει το νομοσχέδιο που τροποποιεί τον πτωχευτικό κώδικα.

Ειδικότερα, και σύμφωνα με τις διατάξεις του νομοσχεδίου που δόθηκαν σε δημόσια διαβούλευση μέχρι τις 27 Οκτωβρίου και θα τεθούν στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων με τους θεσμούς ικανοποιείται ένα πάγιο αίτημα του επιχειρηματικού κόσμου για τη χορήγηση της δεύτερης ευκαιρίας σε όσους πτωχεύουν λόγω πραγματικής αδυναμίας εκπλήρωσης των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεών τους.

Για την ακρίβεια με το ενδέκατο κεφάλαιο του πτωχευτικού κώδικα που φέρει τον τίτλο «η απαλλαγή του οφειλέτη φυσικού προσώπου», περιγράφεται η δυνατότητα του οφειλέτη να βγει ξανά στον επιχειρηματικό στίβο εφόσον το πτωχευτικό δικαστήριο τον κηρύξει «συγγνωστό». Αν δηλαδή επιδεικνύει καλή πίστη τόσο κατά την κήρυξη της πτώχευσης όσο και κατά τη διάρκειά της, είναι συνεργάσιμος με τα όργανα της πτώχευσης και αν η πτώχευση δεν οφείλεται σε δόλιες ενέργειές του.

Τότε ο επιχειρηματίας, ως φυσικό πρόσωπο, αφού υποβάλει σχετική αίτηση και μετά την παρέλευση δύο ετών από την κήρυξη της πτώχευσης, μπορεί να πετύχει απόφαση που θα τον απαλλάσσει ακόμη και πλήρως από το υπόλοιπο των απαιτήσεων των πιστωτών του που δεν ικανοποιείται από την πτωχευτική περιουσία.

Με άλλες διατάξεις του νέου πτωχευτικού κώδικα που απαριθμεί τις 88 σελίδες επιδιώκεται να μπει μπλόκο στις δόλιες πτωχεύσεις, δηλαδή μπαταχτσήδων επιχειρηματιών. Ετσι, ο εισηγητής (δικαστής) μπορεί να αναθέτει σε ειδικούς ανακριτικούς υπαλλήλους του ΣΔΟΕ ή σε άλλα ελεγκτικά όργανα της Διοίκησης τη διενέργεια συγκεκριμένων ανακριτικών πράξεων, όπως έλεγχο και σύνταξη σχετικής έκθεσης ή λήψη αντιγράφων από τα φορολογικά και λοιπά βιβλία και στοιχεία του οφειλέτη. Σκοπός είναι διαπιστωθεί η πραγματική οικονομική κατάσταση και περιουσία του επιχειρηματία που έχει κηρυχθεί σε κατάσταση πτωχεύσεως.

Αποζημιώσεις
Εάν η παύση πληρωμών π.χ. της ανώνυμης εταιρείας προκλήθηκε από δόλο ή βαριά αμέλεια των μελών του διοικητικού της συμβουλίου, τα υπαίτια μέλη ευθύνονται εις ολόκληρον σε αποζημίωση έναντι των συναλλαχθέντων με την εταιρεία τρίτων για τη ζημιά που τους προκλήθηκε.

Ειδικοί ανακριτικοί υπαλλήλοι του ΣΔΟΕ θα ελέγχουν τα φορολογικά και άλλα στοιχεία του οφειλέτη επιχειρηματία που έχει κηρυχθεί σε κατάσταση πτώχευσης, προκειμένου να διαπιστωθεί η πραγματική οικονομική και περιουσιακή του κατάσταση.
[Ειδικοί ανακριτικοί υπαλλήλοι του ΣΔΟΕ θα ελέγχουν τα φορολογικά και άλλα στοιχεία του οφειλέτη επιχειρηματία που έχει κηρυχθεί σε κατάσταση πτώχευσης, προκειμένου να διαπιστωθεί η πραγματική οικονομι]

Την ίδια ευθύνη έχει κι εκείνος που άσκησε την επιρροή. Μάλιστα οι αξιώσεις αυτές μπορούν να διεκδικηθούν δικαστικά και αν πρόκειται για δόλο δεν παραγράφονται πριν τα δέκα χρόνια.

Με το σχέδιο του πτωχευτικού κώδικα έρχονται πιο ταχείες διαδικασίες και στο «άρθρο 99», που αφορά τη διαδικασία εξυγίανσης των προβληματικών επιχειρήσεων.

Αυτή η διαδικασία εξυγίανσης αποτελεί συλλογική προπτωχευτική διαδικασία, που αποσκοπεί στη διατήρηση, αξιοποίηση, αναδιάρθρωση και ανόρθωση της επιχείρησης με την επικύρωση μίας συμφωνίας που προβλέπεται στο παρόν κεφάλαιο, χωρίς να παραβλάπτεται η συλλογική ικανοποίηση των πιστωτών. Προκειμένου να επικυρωθεί συμφωνία εξυγίανσης, θα πρέπει να έχει συναφθεί από τον οφειλέτη και από πιστωτές του που εκπροσωπούν το 60% του συνόλου των απαιτήσεων στο οποίο περιλαμβάνεται το 40% των τυχόν εμπραγμάτως ή με ειδικό προνόμιο ή με προσημείωση υποθήκης εξασφαλισμένων απαιτήσεων. Η επικύρωση συμφωνίας, η οποία έχει συναφθεί μόνον από πιστωτές, χωρίς τη σύμπραξη του οφειλέτη, είναι δυνατή εφόσον ο οφειλέτης βρίσκεται, κατά τον χρόνο σύναψης της συμφωνίας, σε παύση πληρωμών.

Προστατευτικές όμως είναι οι διατάξεις για τις υπό εξυγίανση εταιρείες και απέναντι στο Δημόσιο, αφού σύμφωνα με τον νέο κώδικα, οι δημόσιες υπηρεσίες δύνανται να συμφωνούν σε μία διαδικασία εξυγίανσης ακόμη και εάν χρειαστεί να παραιτηθούν από προνόμια και εξασφαλίσεις ενοχικής ή εμπράγματης φύσεως.

Το άρθρο 103 του πτωχευτικού κώδικα προβλέπει ρυθμίσεις που λύνουν τα χέρια των δικαστών με αποτέλεσμα τη γρηγορότερη έκδοση αποφάσεων.

Για παράδειγμα δίνεται η δυνατότητα μεταβολής του χρόνου εκπλήρωσης των απαιτήσεών του, π.χ. των δανείων του, τη μεταβολή του επιτοκίου, την αντικατάσταση της υποχρέωσης καταβολής επιτοκίου με την υποχρέωση καταβολής μέρους των κερδών κ.λπ. Προβλέπεται επίσης η κεφαλαιοποίηση υποχρεώσεων του οφειλέτη με την έκδοση μετοχών κάθε είδους ή κατά περίπτωση εταιρικών μεριδίων.

Μία ακόμη προτεινόμενη ρύθμιση είναι η ανάθεση της διαχείρισης της επιχείρησης του οφειλέτη σε τρίτο ή η μεταβίβαση του συνόλου της σε τρίτο, ακόμη και σε εταιρεία των πιστωτών.

Προβλέπεται δε και η αναστολή των ατομικών και συλλογικών διώξεων σε βάρος του οφειλέτη.

Απαραίτητη προϋπόθεση για να ισχύσει η συμφωνία εξυγίανσης είναι η επικύρωσή της από το πτωχευτικό δικαστήριο, το οποίο συνεδριάζει μέσα σε δύο μήνες από την υποβολή της αίτησης για εξυγίανση. Ενώπιον του δικαστηρίου μπορεί μάλιστα να παραστεί και εκπρόσωπος των εργαζομένων.

Τέλος, το χρονικό διάστημα μετά το οποίο ένας οφειλέτης μπορεί να υποβάλει εκ νέου αίτημα υπαγωγής, μειώνεται από τα πέντε στα τρία έτη.

Πηγή: ethnos.gr

Διαβάστε επίσης

ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΑΡΘΡΑ